Pasi Lehmus: Arki poikii parhaat blogi-ideat

Net 2/2015,  12.11.2015

Yksi Fujitsun luetun Easy-blogin suosittuja kirjoittajia on palvelujohtaja Pasi Lehmus. Miten hyvä blogi syntyy?

Pasi Lehmus, FujitsuMistä palvelujohtaja saa ideansa blogiin?

Itselläni ideat syntyvät arjen tilanteista. Esimerkki vähän it- ja blogimaailman ulkopuolelta: vaimo alkoi sisustaa uudelleen, ja sitoutti minut prosessiin ottamalla mukaan sisustusliikkeeseen. Minulle esiteltiin vaihtoehtoja ainakin tunnin verran, ja koko kupletin juoni oli alusta asti selvä – tulemme lopulta päätymään vaihtoehtoihin, joista vaimoni ja sisustussuunnittelija olivat jo etukäteen sopineet. Olin väsähtänyt koko prosessiin, kunnes hoksasin, että tästähän saan hyvän käytännön esimerkin ja elämänohjeen poikani hääpuheeseen.

Bloggaatko myös vapaa-ajalla, työn ulkopuolella?

Minulla vapaa-ajan ja työn välinen raja ei ole tiukka, ja siksi myös blogini yhdistävät usein molempia osa-alueita. Pyrin kuitenkin aina siihen, että blogeissani on selvä linkki tietotekniikkaan.
 
Voiko blogilla vaikuttaa?

Kyllä voi, ainakin uskon idealistisesti siihen. Esimerkiksi kerran blogini teema oli lean, sain siihen kimmokkeen luettuani Niklas Modigin kirjan Tätä on Lean. Se toi esiin kaksi vaihtoehtoista tapaa johtaa yrityksen toimintaa: yritys voi pyrkiä menestymään maksimoimalla resurssiensa käyttöasteen tai vaihtoehtoisesti minimoimalla asiakkaalle näkyvän läpimenoajan. Lean pyrkii jälkimmäiseen. Sain blogistani todella paljon palautetta.

Millä lukijan saa pysähtymään juuri oman blogin ääreen?

Otsikoinnilla on todella iso merkitys. Verkossa on niin paljon luettavaa, että jotenkin pitää pystyä erottautumaan. Tämä pätee laajasti kaikkeen netin informaatioon, myös sanomalehtien uutisointiin. Toinen oleellinen pointti on napakkuus. Ei kannata laverrella, ja mielellään mukaan kuvitusta ja ranskalaisia viivoja. Yleensä kirjoitan ensin pitkästi, ja sitten raksin puolet pois. Se ei ole helppoa, koska omasta mielestä kaikki on niin tärkeää ja kiinnostavaa.

Miten olla kiinnostava, räväkkä, hauskakin – mutta samaan aikaan uskottava?

Tämä on koko blogikirjoittelun ydinkysymys – se on itsellänikin vielä hakusessa. Kirjoitustyyli kehittyy kokemuksen myötä, mutta samalla jää helposti oman tyylinsä vangiksi. Ei pidä kuitenkaan asettaa rimaa liian korkealle – muuten moni blogi jää kirjoittamatta.

Pitääkö johtajan olla somessa?

Pitää ja kannattaa. Esimerkiksi hyvä toimitusjohtaja pitää aika ajoin julkisia esityksiä firman tilanteesta ja tulevaisuudesta. Siihen on somessa omat kanavansa. Hyvä toimitusjohtaja piipahtaa toisaalta välillä kahvitilassa tai syömässä henkilöstöravintolassa.

» Fujitsun Easy Blogi

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 2/2015,  12.11.2015

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn