Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö tarjoaa digipalveluja diginatiiveille

Net 2/2015,  12.11.2015

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö monipuolistaa jatkuvasti digitaalisia palvelujaan. Opiskelijat ovat antaneet hyvää palautetta esimerkiksi ajanvarauksien takaisinsoittopalvelusta.

Yliopisto-opiskelijat saavat koko maassa palvelut Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöltä (YTHS), jolle yliopistopaikkakunnat ovat siirtäneet vastuun opiskeluterveydenhuollosta. YTHS toteuttaa palvelut tasalaatuisesti koko maassa.

Jokainen uusi opiskelija saa sähköisen terveyskyselyn, jolla kartoitetaan opiskelijan yleistilanne. Terveydenhoitajat käyvät vastaukset läpi. Jos tarvetta terveyden tukeen tai hoitoon ilmenee, asiaan tartutaan heti.

YTHS”Käytössä on turvallinen viestintäkanava, jossa terveydenhoitaja ja opiskelija voivat vaihtaa tietoa”, kertoo YTHS:n tietohallintojohtaja Sauli Kleemola.

Takaisinsoittopalvelu, jonka taustalla on Fujitsun järjestelmä, käynnistyi jo helmikuussa 2012. Pilotoinnin jälkeen järjestelmä otettiin käyttöön ensin Helsingissä ja Espoossa, jonka jälkeen se laajeni nopeasti kaikkiin maan yliopistokaupunkeihin. Palvelun piirissä on nykyisin 130 000 opiskelijaa ja 600 henkilökuntaan kuuluvaa. 

Takaisinsoittojärjestelmässä opiskelijat soittavat toimipistekohtaisesti kahteen numeroon. Yleisterveyden ja mielenterveyden palvelut ovat yhdessä numerossa ja suun terveyden palvelut toisessa. Soittaja kertoo palveluun asiansa ja yhteystietonsa. Takaisinsoitto hänelle tulee vielä saman päivän aukioloaikana.

”Aiemmin soitot ruuhkautuvat erityisesti alkuviikkoon ja aamuihin. Nyt soitot tulevat edelleen aamulla, mutta kontaktit voidaan purkaa päivän aikana ja käyttää resursseja tasaisemmin”, Kleemola kertoo.

Lisää palvelua arkeen

Kolmen vuoden kokemus tarjosi perusteet järjestelmän päivitykseen, kun SAP-sovelluksen uusi versio otettiin käyttöön viime vuonna.

”Valikot suun ja yleisterveyden terveydenhuollossa yhtenäistettiin ja samalla mielenterveyden palvelut otettiin osaksi takaisinsoittojärjestelmää”, täsmentää atk-suunnittelija Pirjo Äijö-Isohella YTHS:stä.

Vastaanottojen sulkuaika heinäkuussa helpottaa it-ohjelmien uudistamista ja koneiden vaihtoa. Tänä kesänä uudistettiin potilastietojärjestelmä, mikä mahdollistaa uusien asiakasportaalien rakentamisen.

Esimeriksi ajanhallintaan liittyvät palvelut on tarkoitus siirtää uudelle alustalle. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy perumisen lisäksi myös vaihtamaan vastaanottoaikoja verkossa. Silloin hänen ei tarvitse soittaa uudelleen järjestelmään, vaan kone hallinnoi kalenteria. Toiveissa on, että järjestelmä toimii kaikilla päätelaitteilla.

”Ratkaisu on vielä piirustuspöydällä, mutta kunnianhimoinen tavoite on saada se käyttöön vuoden loppuun mennessä. Alustalle rakennetaan ensi vuonna myös uusia asiointiin ja lomakkeisiin liittyviä ratkaisuja”, Kleemola kaavailee.

”Haluamme monipuolistaa sähköisiä palveluitamme ja olemme tehneet kokeiluja, esimerkiksi videolääkäripalvelusta. Opiskelija saa yhteyden videolääkäriin YTHS:n tiloissa iPadin välityksellä. Näin organisaatio pystyy jakamaan terveydenhuollon ammattilaisten palveluita kaikkiin sen yksiköihin.”

Tautitestit etäpalveluna

YTHS kasvattaa jatkuvasti sähköisiä palveluja asiakkailleen. Syyskuusta lähtien opiskelijat ovat voineet testata klamydia- ja tippuriepäilyn etäpalveluna. Palvelu on ilmainen YTHS:n asiakkaille.

Kun opiskelija epäilee saaneensa tartunnan, hän tunnistautuu sähköisesti ja kirjautuu järjestelmään, jonka kautta hän tilaa näytteenottopaketin. Opiskelija lähettää virtsanäytteen näyteputkessa saamassaan pakkauksessa laboratorioon ilman postituskuluja.

Asiakas saa tekstiviestinä vastauksen testin valmistumisesta. Tuloksen hän tarkistaa YTHS:n portaalissa. Positiivinen tulos edellyttää yhteydenottoa säätiön terveydenhuoltoon hoidon käynnistämistä. Ellei yhteydenottoa kuuluu, terveydenhuolto ottaa yhteyttä tartunnan saaneeseen.

Uusi sähköinen palvelu toimii Yhtyneet Medix laboratoriot Oy:n tuottamassa palveluportaalissa Telelab.fi. Tunnistaumisratkaisun on rakentanut Fujitsu.

Katso video YTHS:n sivuilla: Klamydia- ja tippuritartunnan maksuton etätesti

» Sote-ratkaisu tueksi opiskelijan terveydelle

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 2/2015,  12.11.2015

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn