Horace Dediu: Tulevaisuus on mobiili

Net 3/2013,  4.12.2013

Nopeasti muuttuvassa teknologiamaailmassa ihmisiltävaaditaan jatkuvaa sopeutumista. Jos päätöksenteon prosessit ovat riittävän nopeita ja rohkeita, mobiilit innovaatiot ovat mahdollisuus, näkee analyytikko ja it-bloggaaja Horace Dediu.

Vuoteen 2009 Nokiassa työskennelleestä Horace Dediusta on muutamassa vuodessa tullut yksi mobiilialan siteeratuimmista analyytikoista. Romanialaislähtöinen, edelleen Helsingissä asuva Dediu analysoi ahkerasti etenkin Applen menestystarinaa. Pääasiallisena foorumina on oma blogi osoitteessa asymco.com.

”Aloitin bloggauksen jo Nokiassa. Blogini oli talon sisäinen ja sai jonkin verran seuraajia. Lähtöni jälkeen he kysyivät enkö jatkaisi bloggaamista”, Dediu kertoo.

”Ehdin suunnitella aivan muita töitä, mutta blogin perustaminen on helppoa. En ajatellut, että kukaan olisi kiinnostunut siitä. Mutta siitä tuli jännittävää, kirjoituksiini linkitettiin suositummista blogeista ja homma lähti lentoon.”

Parhaimmillaan Dediu on kirjoittanut nettiin päivittäin, nykyisin tahti on 3–4 artikkelia viikossa. Blogi itsessään ei tuo voita leivälle, mutta suosio on poikinut työmahdollisuuksia ja puhujapyyntöjä erilaisiin tilaisuuksiin. Lisäksi hän on julkaissut podcasteja, järjestänyt omia konferensseja ja kouluttanut muita puhujia datan käyttämisessä esityksissä. 

Dediu

Mobiili rynnistää

Miltä sitten mobiili tulevaisuus näyttää alan gurun mielestä? Ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, varsinkin ennen näkemättömän nopealla tahdilla muuttuvalla alalla.

”Ensimmäinen vastaukseni on, etten tiedä. Toinen lähestymistapa on kääntää katse historiaan ja kertoa tarinoita siitä, miten asiat ovat kehittyneet, ja siitä miten tarina jatkuu tulevaisuudessa.”

Dediu vertaa viime vuosien älypuhelinmyynnin kehitystä mikrotietokoneiden 40-vuotiseen historiaan. Yhtäläisyyksiä löytyy: kasvavilla markkinoilla uudet tulokkaat ovat pystyneet nopeasti syrjäyttämään vanhat, asemansa vakiinnuttaneet yritykset. ”Kaava on sama kuin mikrotietokoneissa, eli edelläkävijät hiipuvat ja kaksi vahvaa toimijaa erottuu muista. Vai onko sittenkään? Mobiililaitteiden myyntiluvut ovat nimittäin eri mittaluokassa, historian opit eivät välttämättä päde”, Dediu pohtii.

”Teknologiahankinnoista päätetään nyt aivan eri lailla kuin 80- ja 90-luvuilla. Silloin globaalin standardin sanelivat suurten yritysten it-osastot ja markkinajohtajuuden ratkaisivat 500 yksilön päätökset. Nyt vaikuttavat 500 miljoonan ihmisen päätökset, eikä lopputuloksesta ole mitään varmuutta.”

Haavoittuvat yritykset


Dediun ajatteluun on vaikuttanut hänen opettajansa Harvardin ajoilta, Clayton Christensen, jonka teoria mullistavista innovaatioista palautuu aina tarinaan Daavidista ja Goljatista. Sotatieteessä puhutaan asymmetrisestä sodankäynnistä, jossa sissitaktiikalla päihitetään ylivoimainen vastustaja.

Dediun mukaan dramaattiset muutokset, jotka ennen kestivät vuosikymmeniä, tapahtuvat nyt silmänräpäyksessä. Päätöksenteon sykli on koko ajan nopeutunut. ”Ihmiselämän aikana teknologiat ehtivät vaihtua moneen kertaan, joten yksilöidenkin on vaikea sopeutua. Se on hiukan pelottava tulevaisuus”, Dediu myöntää.

”Yritysten on sopeuduttava teknologian muutoksiin, mutta ne ovat jopa haavoittuvampia kuin yksilöt. Instituutiot murenevat monilla aloilla, ja globaalien markkinoiden myötä ylä- ja alamäet ovat jyrkempiä.”

Ajankohtainen esimerkki haavoittuvuudesta ja dramaattisista muutoksista on Nokia. ”Kun ensimmäinen iPhone tuli 2007, totesin, että se oli paras mobiililaite siihen mennessä. Laskeskelin, miten kauan kestää, että Nokia pääsee samaan, kopioi idean ja muuntuu ohjelmistoyritykseksi. Päädyin seitsemään vuoteen, ja näyttää siltä että ennustus toteutuu – tosin Microsoftin toimesta. Myönnetään, se oli onnekas arvaus”, Dediu hymyilee.

Microsoftin kolmannelle ekosysteemille hän ennustaa lisää vaikeita aikoja. Toisaalta kehittyvillä markkinoilla voi olla vielä suuria mahdollisuuksia, joita Apple tai Samsung eivät pysty hyödyntämään. Uudistuvan Nokian bisneksiin Dediu suhtautuu puolestaan varovaisen optimistisesti.

”Edessä on puhdas paperi ja pääomaa, jolla kehittää liiketoimintoja. Suomessa on tarjolla talenttia, kuten pelialan Rovio ja Supercell osoittavat. Uusi Nokia voi menestyä.”

Keskiaikaista johtamista


Dediun mielestä johtamista alalla ohjaavat liikaa erilaiset kilpailevat tarinat, eivät esimerkiksi todelliset myyntiluvut. Näin päädytään myytteihin, tiedon pimittämiseen ja salatieteen harjoittamiseen. ”Johtaminen on suoraan keskiajalta. Kun johto havaitsee jotain, se yritetään pitää salassa”, Dediu paukuttaa.

Hän myöntää, että on myös ristiriitaista tietoa ja hankalasti tulkittavia tilanteita. Mutta junan alta ei ehditä ajoissa pois. ”Syy on se, että täytyisi luopua siitä minkä on luonut, eikä se ole yksinkertaista. Siihen vaaditaan lähes itsemurhaviettiä – työpaikka ja ura ovat vaarassa, jos ehdotat ydinbisneksestä luopumista ja jonkin uuden aloittamista.”

Apple on yritys, joka Dediun mukaan toimii hiukan toisin. ”Se on ollut parempi tasapainoilemaan erilaisten trendien välillä. Se on keskittynyt käyttäjäkokemukseen, josta seuraa muita hyviä asioita. On priorisoitu oikeita asioita, vaikka vastoin yleistä käsitystä.”

Horace Dediu

  • Syntynyt Romaniassa 1968
  • Perhe muuttaa Yhdysvaltoihin 1978
  • Alkaa harrastaa ohjelmointia 1980
  • Ensimmäinen pc 1985 ja ensimmäinen kännykkä 1991
  • Opiskelee mm. tietojenkäsittelytiedettä. MBA Harvardin yliopistosta
  • Aloittaa Nokiassa ja muuttaa Suomeen 2001
  • Naimisissa vuodesta 2004, lapsi syntyy 2005
  • Perustaa asymco.com-sivuston 2010

Lue myös: Tietohallinto alas norsunluutornista

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 3/2013,  4.12.2013

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.