Tauottamalla parempaa työtä

Net 3/2013,  4.12.2013

Työn jälki on parempaa ja ihminen pystyy tehokkaampiin suorituksiin, jos muistaa välillä hieman hengähtää.

Moni on kiinni työssään lähes tauotta. Tekstiviesteillä hoidetaan asioita vielä työmatkalla, kiireellisimpiä töitä tehdään illalla ja viikonloppuna mietitään jo hieman tulevan viikon ruuhkaa. Tämä haastaa palautumista.

"Jotta haitallista stressiä ei muodostu, pitäisi huolehtia päivittäin riittävästä levosta ja siitä, että pääsee työstä irti", sanoo tiimipäällikkö Kirsi Ahola Työterveyslaitokselta.

Ahola neuvoo tasapainottamaan ja säännöllistämään arkea, koska raja levon ja työn välillä on häilyvä.

"Irtiotto vaatii suunnitelmallista toimintaa. Töistä tulee lähteä lähteä ajoissa eikä tehdä jatkuvasti töitä illalla kotona. Levon lisäksi tulee huolehtia mieltä virkistävästä palautumisesta. Keholle toimii lepo, mutta mieli virkistyy vaihtelua tuovista harrastuksista."

Ahola kehottaa ottamaan aktiivisen otteen työhön.

 "Huolehdi, että sinulla on riittävästi työyhteisön tukea ja omaa säätelyvaraa työsi muokkaamiseen – mahdollisuuksiesi rajoissa."

Voimia työkavereista

Kiiltokuvaelämä kannattaa jättää kiiltokuville. Ei kannata ylläpitää imagoa itsestään joka tilanteessa pärjäävänä, vaan järkevämpää on pyytää apua ajoissa. Juttele haasteista ja kysy, miten muut ovat niistä selvinneet.

"Kehon näkökulmasta on tärkeää, että pystyt aika ajoin katkaisemaan kuormituksen. Kaikki keinot, jotka auttavat rentoutumaan ja nauttimaan vapaa-ajasta, pitävät stressin hyvän puolella. Psykologisesti tehokkaimmin estämme haitallista stressiä luottamalla siihen, että selviämme haasteistamme", Ahola sanoo.

Kun ihmisellä on työssä tunne, että hän voi aina pyytää esimiestä tai kaveria pohtimaan tehtäviä tai järjestelemään aikataulua, hän luottaa selviytymiseensä – ja selviytyy.

Muistikirjalla ajan hallintaan

net_plFujitsun aluejohtaja Pasi Lehmus käyttää ajanhallintaan kännykän muistikirjaa, jota voi lukea millä tahansa päätelaitteella.

 "Tapahtumia ja tekemisiä voi kalenterissa olla 300. Kun tilanteet tulevat ajankohtaiseksi, siirrän ne listan kärkeen. Näin saan edellisenä iltana päivän työlistan."

Etätyötä Lehmus tekee junassa ja kotona. Muista erossa ei voi työskennellä jatkuvasti, mutta hän tarvitsee myös keskeytymätöntä aikaa ajatusta vaativiin tehtäviin.

Lehmus kertoo jo opiskelijana karttaneensa ison tentin kirjapinoon tarttumista.

"Tein vaikka mitä pikkuasioita välttyäkseni urakan aloittamiselta. Mutta kun eteen tulee nykyisin outo asia, pyrin ottamaan tehtävään aikaa ja tartun siihen jo kaksi viikkoa etukäteen. Silloin asia ei enää tunnukaan niin hankalalta."

Peruskunto auttaa

Iän karttuessa sekä henkinen että fyysinen kunto ovat äärimmäisen tärkeitä, Lehmus pohtii.

"On huolehdittava, että osaaminen pysyy ajan tasalla, ja liikunta taas pitää kehon kunnossa. Ilman näitä tulee tunne, että nuoremmat ajavat ohi."

Myös palaute antaa piristysruiskeen.

"Sain jokin aika sitten talon ykkösmieheltä kiitosviestin blogikirjoituksestani. Se antoi voimaa, olin vauhdissa koko viikonlopun!"

Parhaan oppinsa ajanhallintaan Lehmus sai vuosia sitten seminaarissa työterveyslääkäri Juhani Seppäseltä. Neuvo oli yksiselitteinen: ole ajoissa.

"Kun otin ohjeen päivittäiseen käyttöön, olin aina ensimmäinen kokouksissa. Ehdin henkisesti asettautua tilanteeseen ja olin tasalta täysin valmis kokoukseen. Minulla oli tilanne hallussa, ilman stressiä", Lehmus kertoo.

"Kokouksiin pitääkin tehdä osuutensa jo ennalta – kokous on vain koontitilaisuus. Jos työ ei jonkun osalta etene, pohditaan yhdessä, miten tilanne ratkaistaan."

Rauhallisesti kiireessä

net_tpFujitsun henkilöstöjohtaja Terhi Pietari tietää kiireen olevan melko vallitseva olotila. Tilanteen tasaajaksi hän nostaa läsnäolon tärkeyden.

 "Varon lisäämästä kiirettä. Itse priorisoin ne hetket, joissa minun tulee olla läsnä ja näin vapautan energiaani juuri käsillä olevaan hetkeen."

Terhi Pietari toteaa ihmisten olevan avuliaita.

"Kun on hätä saada jotain aikaiseksi, liian vähän pyydetään apua ja lisäaikaa. Asiaa odottava sanoo harvoin, ettei päivän tai kahden lisäaika sovi. Jos joku tehtävä kuitenkin on supertärkeä, se on nostettava ykköseksi ja jätettävä muut asiat hetkeksi odottamaan", Pietari sanoo.

"Jos asioita vain kasaantuu, on paras keino ottaa hieman etäisyyttä. Perinteiset keinot, ulkoilu ja liikunta, pienikin breikki, selkiyttävät ajatukset ja auttavat kohdentamaan energian oikeisiin asioihin."

Anna aivoille palautumisaikaa

Pietari neuvoo tekemään pieniä rytmimuutoksia arkeen. Kun työ on kiireistä, ei vapaa-aikaa kannata aikatauluttaa liian tiukaksi. Oleellista on, että aivot saavat palautumisaikaa. Ongelmien pyörittely kauhun vallassa ei auta.

"Ratkaisun etsiminen vapauttaa tehokkaammin kuin tilanteen vaikeuden vatvominen. Asiavyyhti avautuu usein myös sillä, että keskustelee jonkun kanssa tai pallottelee asioita ryhmässä.  Se vaatii luottamuksen ilmapiiriä, työyhteisön avoimuutta ja yhteisöllisyyden fiilistä. Se on rokote stressiä vastaan."

Levolla on Pietarin mukaan suuri vaikutus.

"Kunnon lepo ja pieni lenkki helpottavat kummasti. Kun jalat liikkuvat, alkavat aivotkin toimia."

Pietari muistuttaa, ettei kaikki stressi johdu työstä. Jos elämässä on käynnissä jotain kuormittavaa, tulisi työssä olla mahdollista ottaa vähän rauhallisemmin. Jokainen on itse myös vastuussa siitä, mihin kunnianhimonsa rajat asettaa. Jos pitää olla ykkönen kaikkialla, ajautuu helposti aikapulaan.

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 3/2013,  4.12.2013

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.