Täyspalvelu keventää Roclan it-arkea

Net 3/2013,  4.12.2013

Trukkiyhtiö Rocla panostaa niin tuotteissaan kuin työvälineissään tuoreimpaan teknologiaan. Fujitsun Täyspalvelu yksinkertaistaa yhtiön tietotekniikkalaitteiden hankinta- ja hallintaprosessin sekä tuo säästöjä.

Roclalla on yli 70 vuoden historia. Insinööri Evert Stigzeliuksen perustama pieni konepaja on kasvanut kansainvälisesti tunnetuksi trukkien suunnittelijaksi ja valmistajaksi. Vuoden 2008 lopusta lähtien yhtiö on kuulunut japanilaiseen Mitsubishi Heavy Industries -konserniin.

Roclan yhteistyö Fujitsun kanssa alkoi 2007, jolloin yhtiö siirsi kaikki perustietotekniikkapalvelunsa Fujitsulle. Tällä hetkellä Patja-palvelu kattaa Roclan kaikki työasemat sekä palvelinten ja lähiverkon valvonta- ja hallintapalvelut. Sopimus sisältää myös sovellusympäristön kehittämiseen ja suunnitteluun liittyvän yhteistyön. 

Fujitsun kumppani it-hankintojen rahoitusasioissa, 3 Step IT, on Roclalle myös tuttu vuosien takaa. Viime syksynä Rocla palasi 3 Step IT:n asiakkaaksi kokeiltuaan lyhyen ajan toisen yrityksen vastaavaa palvelua.

Rocla

”Lähdimme muutama vuosi sitten katsomaan muita vaihtoehtoja silloiselle rahoitussopimuksellemme”, Roclan sovellusasiantuntija Rauno Savolainen kertoo.

”3 Step IT pystyi tarjoamaan huomattavasti kattavamman palvelun ja esimerkiksi edulliset lunastushinnat. Saamme myös kuljetukset laitteille, kun niiden leasing-kausi päättyy. Lisäksi arvostamme käyttäjäystävällistä leasing-rekisteriä.”

Vaivattomuus palkitsee

Savolaisen mielestä paluu tutun kumppanin asiakkaaksi oli helpotus. Nykyinen yhdistelmä, jossa Fujitsu tarjoaa tietotekniikkalaitteet ja -palvelut ja 3 Step IT on it-hankintojen elinkaarikumppani, toimii hienosti.

”Työasemien hankinnan ja hallinnoinnin ulkoistaminen asiantuntijoiden hoidettavaksi ei ollut vain kustannuskysymys. Se oli välttämättömyys, sillä olin pitkään yksin vastuussa noin 400 työntekijän it-asioista Järvenpään toimipisteessä”, Savolainen sanoo.

Täyspalvelun turvin Roclan laitteet pysyvät aina ajan tasalla. Sopimukseen kuuluu pöytäkoneiden, kannettavien ja näyttöjen vaihto kolmen vuoden välein sekä Fujitsun sopimukseen kuuluvien älypuhelimien uusinta joka toinen vuosi.

”Vaihtoprosessi on sujuva, ja Fujitsun henkilöstö hoitaa uusien laitteiden asennukset. Palvelu kattaa myös vakuutukset, jos vuokratut laitteet rikkoutuvat tai ne varastetaan.”

Kaikkea ei tarvitse omistaa

Savolaisen mielestä it-laitteiden vuokraaminen on ostamista kannattavampaa, koska yhtiön pääomaa ei tarvitse sitoa nopeasti vanhenevan it-infran ylläpitoon.

Arkea helpottaa myös, että 3 Step IT hoitaa jopa vakuutusyhtiölle tehtävät korvausanomukset ja vanhojen laitteiden noudon leasing-kauden lopussa.

”On erittäin tärkeää, että työntekijöillämme on ajanmukaiset laitteet, joissa uudet ohjelmistot toimivat. Uusiin laitteisiin tulee harvemmin vikoja, eikä vanhojen laitteiden käytölle tyypillisiä piilokustannuksia, kuten työajan menetystä, ylimääräisiä korjauskuluja tai jopa valmiin työpanoksen häviämistä, synny.” •

"3 Step IT:n palvelumalli vapauttaa varoja tuottavampaan käyttöön. Talousjohtajan kanssa jaksamme aina ihmetellä, kuinka pienet leasing-korot ovat nykyään", Roclan Rauno Savolainen miettii.

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 3/2013,  4.12.2013

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.