Trimmausta Terveystalossa: Käyttöjärjestelmä tutuksi virtuaalisesti

Net 3/2013,  4.12.2013

Terveystalo trimmasi henkilökuntaansa Windows 7 -päivitykseen videoneuvotteluilla. Virtuaaliratkaisu säästä aikaa ja euroja, sillä koulutus toteutettiin samaan aikaan yhden valmentajan ohjauksessa ympäri Suomea.

Toimintatapa on tehokas sekä koulutettavien että kouluttajan kannalta”, arvioi Trim-asiantuntija 
Mervi Sandkvist Fujitsusta.

Fujitsun Trim-osaamisvalmennus kouluttaa tietotekniikan välineiden ja sovellusten tehokkaaseen käyttöön. Terveystalon valmennus keskittyi Windows-käyttöjärjestelmän keskeisiin muutoksiin sekä sähköpostin ja kalenterin käytön kehittämiseen. Koulutuksen pohjana olivat keskeiset kysymykset, joista Terveystalon henkilökunta oli soittanut käyttötukeen. Trim-kouluttaja rakensi kysymyksistä opastuspaketin Terveystalon asiantuntijoiden kanssa.

”Ei liian helppoa eikä liian vaikeaa”, Sandkvist luonnehtii koulutuksen sisältöä.

Koulutettavat kokoontuivat valmennukseen tunniksi. Puolet ajasta opiskeltiin käyttöjärjestelmää ja puolet sähköpostia, ja aikaa varattiin myös lisäkysymyksiin. Koulutus toteutettiin 13 kertaa, jokaisessa oli 15–30 osallistujaa.

”Windows 7 ei sinänsä tuo käyttäjälle paljon uutta, mutta hänen on välttämätöntä tutustua uusiin toimintoihin saadakseen niistä hyötyä. Koulutuksessa oppii käyttämään esimerkiksi pikavalintoja, jotka tehostavat työtä”, Sandkvist sanoo.

Palautteen perusteella osallistujat pitivät koulutusta sisällöltään, kestoltaan ja ajoitukseltaan sopivana. 
Terveystalon trim
HRD-johtaja Jaana Junell ja CIO Tuomas Otala korostavat, että Terveystalo haluaa olla paras työntekopaikka osaajille. Siksi myös Windows 7 -trimmaus järjestettiin videoyhteyksin kaikkiin sen yksiköihin ja tarjoiltiin niin moneen kertaan, että kaikilla oli mahdollisuus osallistua koulutukseen.

Virtuaalista yhteisöllisyyttä

Kouluttaja teki työtään neuvotteluhuoneessa yleisönään runsas joukko ihmisiä eri puolilla Suomea. Osanottajat saivat esittää kysymyksiä kouluttajalle, joka neuvoi ja näytti toimintoja käytännössä saman tien.

”Vaikka videokouluttaminen sinänsä on vanha juttu, nimenomaan interaktiivisuus ja neuvotteluverkoston käyttö olivat poikkeuksellisia tapoja koulutuksessamme”, kertoo Terveystalon CIO Tuomas Otala.

Koulutustapa tuki myös Terveystalon yhteisöllisyyttä. ”Halusimme viestiä, että olemme tässä kaikki kouluttautumassa siksi, että opimme yhteisiä käytäntöjä.”

Koulutus antaa Otalan mukaan potkua käyttää vastaavaa mallia laajemminkin esimerkiksi potilastietojärjestelmien käyttäjien ja it-tukihenkilöiden koulutukseen. ”Koska koulutus toistui aina tiettyyn aikaan, jokainen löysi itselleen sopivan vaihtoehdon. Jos käyttöjärjestelmä ei auennut ensi yrittämällä, saattoi koulutukseen tulla uudestaan.”

Terveystalossa työskentelee 6 500 henkilöä. Se on Suomen suurin terveystoimija noin kahdella miljoonalla vastaanottokäynnillä. Ajanvarauksia on viikoittain 40 000, joista puolet tulee
verkon kautta. Terveystalon potilastietojärjestelmät lukeutuvat Otalan mukaan maan suurimpiin.
”Tietokoneet ovat työssämme merkittävässä roolissa, ja käyttöjärjestelmä on siinä vain yksi elementti, mutta kaiken pitää toimia yhteen.”

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 3/2013,  4.12.2013

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.