Käytämme tällä sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Yksityisyydensuoja
Fujitsu Finland Oy / Historia / Nokian Mikot ja MikroMikot

» Etusivu
  Nokian Mikot ja MikroMikot
  Mikko 1 näkee päivänvalon
  Pankkien ja Alkon päätehankinnat
Mikolle avautuu valoisa tulevaisuus
Mikko menestyy ja volyymit kasvavat
MikroMikon aikakausi
Mikroista tehokkaisiin työasemaverkkoihin
» Historia-pääsivu

Tuotemarkkinointi loi pohjaa MikroMikon menestykselle

Martonen AnneliAnneli Martonen: Olin Davassa Ericsson pc-tuotteiden tuotepäällikkönä, kun Nokia Data osti Ericssonin tietokonepuolen liiketoiminnot vuonna 1987. Oheinen kuva on otettu vuonna 1989 Nokian Softari-ohjelmistolehteä varten.

Intelin 80186-suorittimeen pohjautuvan MikroMikko 2:n elinkaari oli lopuillaan ja suunniteltiin MikroMikko 3 -tuoteperheen julkistamista. Tuoteperheeseen kuului pienikokoinen MikroMikko 3TT -työasema, josta tuli MikroMikko-historian kaikkien aikojen volyymituote sekä laajennettavampi tornimallinen MikroMikko 3. Molemmat olivat jatkajia Nokia Datan aiemmille sarjoille. MikroMikko 3-tuoteperheessä oli paljon uudistuksia, muiden muassaeri tasoiset salasanat otettiin silloin käyttöön.

Samalla alkoi kahden yrityksen tuotteiden ja organisaatioiden yhteensovittaminen ja myös MikroMikon markkinoiden laajentuminen Suomen ulkopuolelle. Nokia Datan johto siirtyi pitämään konttoria Tukholmaan.

Tuotemarkkinoinnin vetäjänä toimi Rami Raulas ja hänen johdollaan tuotemarkkinointiin luotiin yhtenäiset prosessit tuotteiden koko elinkaaren ajaksi. Tuotteita oli paljon ja pelkästään tuotemarkkinoinnissa työskenteli noin 30 henkilöä. pc-tuotelinjapäällikkönä toimi Anne Laipio. Tänä aikana otettiin käyttöön muun muassa ensimmäinen intranet, Nokian Forum, jonka kautta tuotemarkkinointia ja viestintää alettiin hoitaa paperitiedotteiden ohella.

MikroMikko 3TT

» Tuotemarkkinointi 1990-luvulla

Tuotemarkkinointi teki tiivistä yhteistyötä myös Nokian PC-tuotekehitysyksikön ja Kilossa olevan tuotannon kanssa. Suomalainen MikroMikko toimi monessa asiassa suunnan näyttäjänä. Kun Microsoftin hiiri yleistyi PC:n käyttäjillä, niin Nokia Datan viestinnässä haluttiin hiirestä käyttää nimitystä osoitinrasia. Onneksi hiiri hyväksyttiin myöhemmin yleiskäyttöiseksi nimeksi.

Pc-tuotteiden markkinointi oli tiukkaa kilpailua. MikroMikko oli markkinajohtaja, mutta IBM ja Compaq olivat kärkkymässä johtajan paikkaa. Oli luotava verkostot, jotta tärkeimpien kilpailijoiden liikkeet tiedettiin mahdollisimman tarkasti ja pystyttiin mahdollisimman nopeasti reagoimaan markkinamuutoksiin.

MikroMikko 4 -tuoteperhe

Yritysfuusion jälkeen ensimmäinen yhteinen tuotelinja oli MikroMikko 4 -tuoteperhe, joka julkistettiin näyttävästi. MikroMikko profiloitui pitkäksi aikaa nimenomaan yritysten ergonomiseksi ja tehokkaaksi työasemaksi ja muotoilussa käytettiin teollisuusmuotoilun ammattilaisia.

MikroMikko oli tunnettu myös ergonomisesta ja kevyestä näppäimistöstään ja ergonomisista näytöistään, joissa oli ensimmäisinä maailmassa niin alhaiset sähkö- ja magneettikenttien säteilyarvot, että ne täyttivät myös Ruotsin tiukat työturvallisuusmääräykset. Näytöt olivat myös sähköä säästäviä ja virransäästötilat otettiin käyttöön. MikroMikon alabrandi ErgoPro luotiin yritysmarkkinoita varten. MikroMikosta oli oma malli myös kouluja varten.

MikroMikon taustavoimina toimivat yhteistyössä vahvat viestintä-, markkinointi – ja tuotemarkkinointiryhmät, jotka yhdessä tuotekehityksen ja tuotannon kanssa loivat edellytykset MikroMikon huikealle menestykselle. Nokia Datassa markkinointiin satsattiin paljon ja työtä tehtiin innostuneessa ja innovatiivisessa organisaatiossa.

MikroMikon markkinaosuus kasvoi aina vuoteen 1993 asti, minkä jälkeen markkinaosuus alkoi laskea. Pc-markkinat olivat muuttuneet muutamassa vuodessa valtavasti. Markkinoille olivat tulleet ensimmäiset kotimikrot, kannettavien mikrojen osuus alkoi pikkuhiljaa kasvaa ja myös muutama, omia kokoonpanoja tekevä suomalainen yritys oli saanut kohtalaisia markkinaosuuksia koti- ja koulupuolella. Pc-valmistajien määrä oli moninkertaistunut ja markkinat alkoivat saturoitua. Patja-asiakkaat alkoivat myös kysellä muidenkin merkkien perään. Tuotevalikoiman ja tarjonnan piti monipuolistua.

MikroMikko-brandi jatkoi elämäänsä MikroMikko Oy:ssä muutaman vuoden, kunnes MikroMikko Oy fuusioitiin takaisin Fujitsuun. Suomessa olleiden Kilon pc-tehtaiden tuotanto oli siirretty Keski-Eurooppaan ja pc-tuotteiden myynti jatkui Fujitsu-merkkisenä.

» Softari 1/1989: MikroMikko 3TT, pieni mutta hiljainen

» Kauppalehti / Heikki Kyyrö 30.1.1990: Nokia meikkaa Mikot

Anneli Martonen toimi MikroMikkojen tuotepäällikkönä vuosina 1987–1997. Sen jälkeen hän oli logistiikkapäällikkönä vuodet 1997–99, logistiikkajohtaja 2000–2006, palvelutuotannon järjestelmien johtajana 2007–2016. 1.4.2016 alkaen hän on työskennellyt EMEIA Procurement-organisaatiossa Senior Procurement Managerina.

Line

» Takaisin: Mikä teki Mikosta niin suositun?

» Takaisin etusivulle

Bottombanner