Globaali toimintaympäristö on murroksessa. Asiakkaat, sijoittajat ja koko yhteiskunta edellyttävät yrityksiltä konkreettisia toimenpiteitä ympäristöhaasteiden, sosiaalisen epätasa-arvon ja taloudellisten epätasapainojen ratkaisemiseksi. Pelkkä "vähemmän haittaa" ei enää riitä – tavoitteena on oltava positiivisen ja kestävän lisäarvon luominen ihmisille ja planeetalle. Nettopositiivisuus tarjoaa tähän uuden, strategisen viitekehyksen.
Tutkimukset osoittavat, että nettopositiiviset strategiat tuottavat konkreettisia taloudellisia hyötyjä yrityksille. Ne vahvistavat sidosryhmien luottamusta, parantavat asiakasuskollisuutta ja mahdollistavat proaktiivisen varautumisen tuleviin sääntelymuutoksiin. Kestävät toimitusketjut vähentävät riskejä ja parantavat toiminnan resilienssiä. Eettiset työolosuhteet puolestaan houkuttelevat osaavia työntekijöitä ja energiatehokkaat prosessit tuottavat pitkän aikavälin kustannussäästöjä.
Nettopositiivisuus ei rajoitu ainoastaan yrityksen sosiaalisen ja ekologisen jalanjäljen pienentämiseen. Se merkitsee aktiivista ja suunnitelmallista toimintaa, jonka tavoitteena on luoda myönteistä vaikutusta ihmisten hyvinvointiin ja maapallon kestokykyyn.
“Fujitsun ja Economist Impactin yhteistyössä tekemä Net Positive Index -tutkimus antaa hyvää tietoa siitä, miten yritykset tällä hetkellä nettopositiivisuuden näkevät”, Fujitsu Finlandin vastuullisuuspäällikkö Inari Timonen-Nissi kertoo.
“Tutkimuksen pohjalta olemme luoneet työkalun, joka auttaa organisaatioita ymmärtämään, miten hyvät aikeet voidaan muuntaa mitattaviksi ja vaikuttaviksi teoiksi.”
Fujitsun kehittämä nettopositiivisuuden työkalu tarjoaa organisaatioille konkreettisen keinon arvioida ja kehittää omaa nettopositiivisuuttaan. Se auttaa tunnistamaan keskeiset kehityskohteet ja mittaamaan edistymistä kohti nettopositiivista toimintaa tarjoten myös käytännönläheisiä ohjeita, joiden avulla organisaatiot voivat integroida nettopositiivisuuden osaksi strategiaansa ja päivittäistä toimintaansa.
Työkalu perustuu Net Positive Index -tutkimukseen ja se on suunniteltu auttamaan yrityksiä ymmärtämään, miten ne voivat luoda positiivista vaikutusta sekä liiketoiminnalleen että ympäröivälle maailmalle.
Organisaatiot, jotka sitoutuvat nettopositiivisuuden periaatteisiin, menestyvät paremmin pitkällä aikavälillä. Ne ovat kestävämpiä, houkuttelevat osaavampaa työvoimaa ja nauttivat asiakkaiden vahvemmasta luottamuksesta.
Lue lisää: