Käytämme tällä sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Yksityisyydensuoja
 
 

Patja-mallin lähtökohtana oli alusta pitäen ajatus, että asiakkaan pitää saada keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa. 
Tällöin perustietotekniikka tulee töpselistä kuten sähkö, eikä johtajien tarvitse käyttää kallista aikaansa sen järjestelemiseen.

Suomen Fujitsun juuret
Fujitsun historia
Mikot ja MikroMikot
Suurkoneet
Patja-historia
Patja-palvelu 
Hulppeaa huolettomuutta  vuodesta 1995
  Arvojen yhteensopivuutta
  Uskottavuus vaakalaudalla
  E-bisneshuuma antoi työrauhan
  2000-luku vakiinnutti palvelun
  Suuretkin uskaltavat ulkoistaa
Tietoturva ja mobiliteetti ponnistavat esiin
  Palvelutuotanto kansainvälistyy
  Puhu minulle helppoudesta
  Patja yltää pilviin
  Voisiko työ olla helppoa?
Hulppeaa huolettomuutta vuodesta 1995 

Patja on Fujitsun strateginen kärkituote ja toimintamalli, jolla Fujitsu ottaa vastuun asiakkaan tieto- ja viestintätekniikasta. Vuonna 1995 Fujitsun liiketoiminnan tärkeimmät alueet olivat kuitenkin työryhmäjärjestelmät, laitemyynti ja laitehuolto. Miten tähän on tultu?

Patja-kehitystyö käynnistyi asiakkaan aloitteesta. Nämä Mercantilen toimitusjohtaja Kari Lounasmeren sanat vuonna 1995 lounastilaisuudessa Helsingin Malmilla laukaisivat Patja-toimintamallin menestystarinan:

"Emme haluaisi olla missään tekemisissä vaikeiden atk-asioiden kanssa. Ettekö voisi kehittää sellaista palvelua, joka tarjoaisi asiakkaalle täydellisen huolettomuuden?"

"Olisi Patja varmaan lähtenyt kehittymään muutenkin, mutta asiakkaalta tullut sparraus vahvisti omaa käsitystämme siitä, että tässä se on", kertoo Heikki Länsisyrjä, joka oli mukana Patja-kehitystyössä vuodesta 1995 vuoteen 2007.

Patja-mallin lähtökohtana oli alusta pitäen ajatus, että asiakkaan pitää saada keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa. Tällöin perustietotekniikka tulee töpselistä kuten sähkö, eikä johtajien tarvitse käyttää kallista aikaansa sen järjestelemiseen.

"Tavoitteemme on tehdä patjamallista ja sen päälle rakennettavista sovelluksista merkittävä bisnes muutaman vuoden kuluessa ja olla sen ylivoimainen osaaja vuosituhannen loppuun mennessä", totesi toimitusjohtaja Henry Ehrstedt ICL:n sisäisessä Intiimi-lehdessä syyskuussa 1995.

Uutta toimintamallia kuvaavat kerrokselliset kaaviokuvat muistuttivat kovasti patjapinoa, joten Patja lähti elämään työnimenä ja vakiintui käyttöön. Nimen vastustajiakin löytyi, Patja oli monien mielestä kovin kaukana tietotekniikkamaailmasta. Aivoriihet kokoontuivat miettimään korvaavaa nimeä. Parempaa ei kuitenkaan ilmaantunut, ja vuonna 2003 nimi rekisteröitiin Fujitsulle.

 Arvojen yhteensopivuutta

 

» Historia-etusivu
 
Lue lisää
www.fujitsu.com/fi
All Rights Reserved. Copyright © 2010 FUJITSU